گروه بورس: پذیره‌نویسی سهام هفدهمین بانک خصوصی ایران از امروز، درفرابورس و شعبه‌های بانک ملت آغاز می‌شود.

بورس

به گزارش همشهری، محمد آرام، مدیرعامل تامین سرمایه امین، دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: از کل سهام قابل پذیره‌نویسی 865‌میلیون سهم از طریق تمامی شعب بانک ملت و 100 میلیون سهم از طریق فرابورس به متقاضیان عرضه خواهد شد.

به گفته آرام، سرمایه اولیه بانک ایران‌زمین 2هزار میلیارد ریال است که مؤسسان، 75/51درصد آن را نقدی پرداخت کرده‌اند.
او اعلام کرد: پذیره‌نویسی سهام بانک ایران‌زمین از امروز، یکشنبه، به‌مدت 15روز ادامه دارد ولی به محض تکمیل وجه سهام، فرایند پذیره‌نویسی قطع خواهد شد. البته پیش‌بینی می‌شود سهام عرضه‌شده ظرف مدت یک روز به فروش برسد.

آرام افزود: با عرضه 5درصد سهام بانک ایران زمین از طریق فرابورس، خریداران سهام این بانک پس از برگزاری مجمع مؤسس می‌توانند سهام این بانک را درفرابورس مبادله کنند. نهادهای سرمایه‌گذاری نیز می‌توانند این سهام را از فرابورس خریداری کنند و مشکلی هم از لحاظ تعیین قیمت عادلانه و نقدشوندگی آن وجود نخواهد داشت.

او با اشاره به اینکه تعاونی اعتبار مولی الموحدین(ع)، بدنه اصلی بانک ایران زمین را تشکیل خواهد دادگفت: بانک ایران زمین از تجربه و امکانات تعاونی اعتبار مولی‌الموحدین(ع)، حداکثر استفاده را خواهد برد. دسترسی به منابع، طیف گسترده مشتریان، امکانات پیشرفته بانکداری و شعب زیاد از مواردی است که باعث خواهد شد تا این بانک زودتر از سایر بانک‌ها، روند پیشرفت را طی کند.

محمدرضا امیر حسنخانی، نماینده هیات مؤسس بانک ایران زمین، هم در این نشست خبری با اشاره به ابلاغ و اجرای قانون ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، از انتقال سپرده‌های ‌موجود در تعاونی اعتبار مولی الموحدین(ع) به بانک ایران زمین خبر داد. او گفت: این اقدام با کسب مجوز از سپرده گذاران فعلی صورت می‌پذیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با ایجاد بانک ایران زمین، سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار مولی‌الموحدین(ع) مشکلی برای انتقال سپرده‌های خود به این بانک نخواهند داشت، گفت: ما از تمامی سپرده گذاران درخواست می‌کنیم که سپرده خود را به این بانک منتقل کنند چون با وجود اینکه این تعاونی اعتبار از مدت‌ها قبل تحت نظارت بانک مرکزی بوده و حساب‌های آن کنترل شده اما با ایجاد بانک، ریسک سپرده‌های ما کاهش می‌یابد و مشتریان هم با ریسک پایین تر، به سود کمتر رضایت خواهند داد.

او در مورد سرنوشت تعاونی اعتبار مولی‌الموحدین(ع) افزود: این تعاونی منحل نخواهد شد بلکه فعالیت پولی آن متوقف می‌شود و از این پس در قالب شرکت تعاونی سهامی عام پس از اخذ مجوز و پذیره نویسی در فرابورس، به کار بازرگانی و خدماتی ادامه خواهد داد. او گفت: بانک ایران زمین دربدو تاسیس با استفاده از 150شعبه تعاونی اعتبار مولی‌الموحدین(ع) ارائه خدمات به مشتریان را آغاز خواهد کرد.

امیرحسنخانی با تاکید بر این نکته که بانک ایران زمین با 200میلیارد تومان سرمایه اولیه، آغاز به کار خواهد کرد، یادآور شد: در نخستین فرصت و پس از اخذ مجوز افزایش سرمایه و تصویب مجمع، سرمایه بانک به 400میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
وی با بیان این نکته که موافقت بانک مرکزی برای افزایش سرمایه بانک ایران زمین در سال‌90 اخذ شده است، اضافه کرد: مشکلی در زمینه افزایش سرمایه بانک وجود ندارد و طبق تعهد داده‌شده، این کار در نخستین زمان ممکن انجام خواهد شد.

نمای بازار پول

حجم نقدینگی در بازار پول ایران 300هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. حجم منابع وسپرده‌های بانکی نیز 200 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.از کل رقم سپرده‌های بانکی، 82 هزار میلیارد تومان را بانک‌های خصوصی جذب کرده‌اند.

کد خبر 128042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز